Представники Агенції ДПП взяли участь у 6 сесії Робочої Групи з питань ДПП Комітету з інновацій, конкурентоспроможності та ДПП ЄЕК ООН (UNECE)

Опубліковано: 05.12.2022
Категорія: Новини ДПП

1 та 2 грудня в Палаці Націй в Женеві (Швейцарія) та онлайн пройшла 6 сесія Робочої Групи з питань ДПП Комітету з інновацій, конкурентоспроможності та ДПП ЄЕК ООН (англ. UNECE)

Робоча Група з питань державно-приватного партнерства (ДПП) це міжурядова інституція започаткована в 2017 році з метою об’єднати більш ніж 2000 експертів з державного та приватного секторів, громадських та міжнародних організацій.

У нинішньому глобальному контексті економічної та соціальної нестабільності, коли системний вплив пандемії COVID-19 залишається надзвичайно сильним, а війна в Україні все ще триває, виконання Порядку денного ООН на період до 2030 року залишається недосяжним. Тому, як ніколи, надзвичайно важливо прискорити досягнення цілей сталого розвитку (ЦСР) у регіоні ЄЕК.

Інфраструктурні проекти, які відповідають підходу ЄЕК «ДПП на користь досягнення ЦСР» (англ. PPPs for the SDGs), можуть відігравати важливу роль у сприянні сталості, циркулярності й економічному відновленню та відбудові в регіоні ЄЕК і в усьому світі. З цією метою політичні дебати на 6 сесії Робочої групи були покликані зробити внесок у наскрізну тему 69-ї сесії Комісії ЄЕК щодо переходу до економіки замкнутого циклу (англ. circular economy), а також зробити внесок у наскрізну тему 70-ї сесії Комісії ЄЕК, що відбудеться у квітні 2023 року, присвяченій «цифровим та зеленим перетворенням для сталого розвитку в регіоні ЄЕК».

З огляду на це, учасники обговорили наступні запитання:

  • Якою мірою ДПП можна використовувати для відбудови інфраструктури та економічного відновлення?
  • Як зростаюча цифрова трансформація ДПП може покращити реалізацію проектів ДПП для сталого розвитку?

Обговорення цих питань допомогло Робочій групі намітити шлях до розробки та використання нових і існуючих інструментів, настанов, стандартів і дій з розбудови інституційного потенціалу, які сприяють у підготовці високоякісних проектів, сприяючих прискоренню реалізації ЦСР у регіоні ЄЕК через ДПП.

1 грудня 6-та сесія Робочої групи з питань ДПП відбулась в форматі обговорення політик у вигляді дебатів високого рівня і також двох панельних дискусій.

Дебати високого рівня були присвячені темі «Прискорення досягнення цілей сталого розвитку в регіоні ЄЕК через державно-приватне партнерство».

Учасники дебатів засвідчили, що за нинішніх темпів прогресу регіон ЄЕК досягне лише 25% цільових показників ЦСР до 2030 року, тому необхідні термінові дії для прискорення сталого розвитку. Крім того, пандемія COVID-19 і війна в Україні мають глобальні та системні наслідки, а перспективи світової економіки стрімко погіршуються.

В ході дебатів учасники обговорювали, як підхід ЄЕК «ДПП на користь досягнення ЦСР» (англ. PPPs for the SDGs) може збільшити інвестиції в ЦСР і прискорити розвиток сталої інфраструктури – зеленої, стійкої, інклюзивної, циркулярної, фіскально стійкої та високоякісної – для економічного відновлення та відбудови (реконструкції) інфраструктури в регіоні ЄЕК.

Ключові спікери поділилися досвідом впровадження сталих інфраструктурних проектів ДПП у Вірменії, Узбекистані та Таджикістані.

Панелісти підкреслили важливість якісної підготовки проектів. Зокрема, пан Річард Трелфолл, глобальний керівник KPMG IMPACT, наголосив на актуальності питання якісної та одночасно з тим пришвидшеної підготовки проектів ДПП. Це можливо: по-перше, для цього потрібно використовувати вже наявний досвід (в т.ч. інших країн), напрацьовані інструменти й практики (у т.ч. ЄЕК ООН), та, по-друге, потрібно розробляти програмний підхід, тобто готувати не окремі проекти, а комплексні програми, що дозволяють мультиплікувати проекти в певній сфері (наприклад, готувати до реалізації програми з розвитку соціальної інфраструктури, що включають реконструкцію одразу 10-20 шкіл або інших соціальних об’єктів тощо).

Пані Мехіта Фанні, регіональний менеджер відділу ДПП в Міжнародній фінансовій корпорації (IFC), розповідала про стале фінансування та можливості його подальшого впровадження в роботу ЄЕК у сфері ДПП, що в цілому може сприяти вирішенню проблеми зростаючого дефіциту інвестицій в інфраструктуру. Водночас пропозиція IFC щодо фінансування, пов’язаного зі сталим розвитком, виходить за рамки лише фінансових аспектів. Команда державно-приватного партнерства IFC допомагає урядам у структуруванні ДПП, а стандарти та рекомендації IFC щодо екологічного, соціального та корпоративного управління (англ. environment-social-governance (ESG) гарантують, що структуровані ДПП є прийнятними для банків та приносять цінність як для людей, так і для планети.

Перша панельна дискусія «Стале економічне відновлення та відбудова: як «ДПП для досягнення ЦСР» можуть прискорити реалізацію проектів сталої інфраструктури?» була присвячена дослідженню можливостей та викликів в оптимізації та прискоренні реалізації ДПП для досягнення ЦСР на етапі відбудови (реконструкції) інфраструктури в контексті періодів після пандемії, катастроф та війни. Панелісти обговорювали шляхи пошуку прискореного процесу ДПП із запровадженням Керівних принципів ЄЕК щодо «ДПП на користь досягнення ЦСР» та  досягнення конкретних результатів (англ. outcomes) таких ДПП.

Пан Сем Табучі з Університету Тойо (Японія) підкреслив важливість вивчення уроків минулого, отриманих в результаті швидкого та успішного впровадження проектів ДПП з реконструкції інфраструктури після катастроф (зокрема на прикладі Катастрофи у Східній Японії у 2011 році [Землетрус/цунамі та ядерна аварія]). Так зокрема, пан Сем Табучі виокремив наступні вивчені уроки:

  • важливість залучення місцевих органів влади, приватного сектору, неурядових громадських організацій (NGO) та активних громадян до планування й впровадження  проектів ДПП з реконструкції інфраструктури для кращих/ефективніших результатів;
  • важливість вивчення досвіду попередніх катастрофах і підготовки до потенційних нових;
  • важливість навчання молодого покоління;
  • можливість звернення за міжнародною підтримкою (за потреби).

Деякі пропозиції щодо відбудови України з досвіду Японії:

По-перше, це визначення цільових галузей для інвестицій та запровадження політики заохочення. 

Так наприклад, Японія в 1946 році націлилася на вугільну, сталеливарну та енергетичну промисловість через участь приватного сектору.

Крім того, важливу роль для збереження прозорості й справедливості у структурі фінансування проектів зіграв створений Реконструкційний банк (Reconstruction Bank) (тепер DBJ), який дотримувався національних інструкцій.

Було запроваджено політику заохочення використання та участі приватного фінансування для відновлення (ДПП).

По-друге,  залучення всіх заінтересованих сторін, ключових стейкхолдерів до процесів прийняття рішень.

По-третє,  акцент на високоякісній й високотехнологічні інфраструктурі для сталості інфраструктури в майбутньому.

І наостаннє, але не менш важливе, – використання кращого світового досвіду й спеціальних практик для відбудови в кожній галузі.

Пані Роуз-Лурдес Елізе, керівник центрального відділу управління ППП (Гаїті), розповіла про досвід відбудови інфраструктури після землетрусу в 2010 році, зауважила, що  довгострокове відновлення все ще є ціллю, яка не досягнута повністю. При цьому зазначила, що  багато проектів відновлення було реалізовано традиційними методами, що не дозволило досягнути стійкості інфраструктури. Саме тому великий потенціал уряд наразі бачить у механізмі ДПП, який дозволить створювати структурні, міцні зв’язки з приватним сектором та залучати як приватний капітал, так і інновації, нові технології.

Директор Агенції ДПП, пан Ніко Гачечіладзе, разом з директором Департаменту інвестицій Міністерства економіки України, пані Юлією Скубак, також взяли участь в обговорені в якості панелістів з акцентом доповіді на післявоєнну відбудову України.

Пан Ніко Гачечіладзе зазначив, що для України вже розпочалася нова сторінка в історії – лідери Європейського Союзу погодилися надати статус кандидата на членство в ЄС, та ми вже розпочали чіткий і конкретний шлях для прискорення трансформації та відновлення нашої країни після початку невмотивованого, жорстокого нападу російської федерації та її поплічників з боку білорусі.

Безсумнівно, Уряд відіграє значну роль у забезпеченні успіху державних інфраструктурних проектів, особливо тих, які він планує реалізовувати та фінансувати за допомогою моделі ДПП.

У цьому контексті директор Агенції ДПП відзначив трансформаційні зміни в законодавстві:

  • Президентом України 16 серпня 2022 року підписаний Закон України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України», що дає змогу брати довгострокові зобов’язання в рамках договорів державно-приватного партнерства. Це є важливим кроком для реалізації соціально значущих проектів, які найчастіше реалізуються за моделлю ДПП на основі доступності (англ. Availability based PPP model). Крім того, у період дії воєнного стану, коли ворог завдає значних руйнувань інфраструктурі в країні, залучення інвестицій у відновлення інфраструктури є пріоритетом для уряду. Та відтепер державна підтримка приватного партнера буде гарантованою, прогнозованою та пріоритетною, що є позитивним показником для ринку та потенційних інвесторів.
  • Крім цього, Верховною Радою України розглянуто в першому читанні та прийнято за основу проект Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення механізму залучення приватних інвестицій з використанням механізму державно-приватного партнерства для пришвидшення відновлення зруйнованих війною об’єктів та будівництва нових об’єктів, пов’язаних з післявоєнною перебудовою економіки України» (реєстр. No 7508 від 01.07.2022), який розроблений з метою пришвидшення відновлення зруйнованих війною об’єктів та будівництва нових об’єктів, пов’язаних із післявоєнною відбудовою економіки України через механізм державно-приватного партнерства.

Пан Ніко Гачечіладзе акцентував увагу панелістів на важливості відновлення за принципом «краще, ніж було» (англ. “build-back-better”), а також на тому, що в поточній редакції проект змін до Закону України «Про державно-приватне партнерство» у статті 3 відображає рекомендації ЄЕК ООН для Уряду України, які були надані протягом останніх трьох років у рамках допомоги ЄЕК ООН для приведення ДПП в Україні у відповідність до ЦСР. Узгодження ДПП із ЦСР має вирішальне значення на етапі реконструкції та відновлення та забезпечить, щоб процес відбору та оцінки ДПП повністю відображав цілі сталого розвитку України.

«Методологія оцінки ДПП ЄЕК ООН для досягнення ЦСР, на яку є посилання у статті 3 законопроекту, є унікальним інструментом, який може бути корисним для сталого відновлення України та інструментом у реалізації ДПП для досягнення ЦСР» – зазначив Директор Агенції ДПП, пан Ніко Гачечіладзе.

Пані Юлія Скубак розповіла про співпрацю Уряду України з консультантами, Агенцією ДПП, іншими учасниками структури ДПП та іншими ключовими зацікавленими сторонами.

Уряд України звернувся до Міжнародної фінансової корпорації (IFC) із проханням відігравати допоміжну роль у зусиллях з відновлення, а IFC пропонує виступати як стратегічний радник Уряду України, щоб допомогти Уряду залучити приватні інвестиції та забезпечити кращі важелі для донорського та державного фінансування для відновлення інфраструктури України у спосіб, сумісний із принципами екологічної стійкості та цифрової трансформації.

28 жовтня Кабінет Міністрів України схвалив проект Меморандуму про порозуміння між Урядом України та Міжнародною фінансовою корпорацією (IFC), яка входить до Групи Світового банку.

Цей Меморандум дозволить нам спільно визначати та працювати над фінансуванням проектів державно-приватного партнерства в різних сферах економіки. Мова йде про проекти в таких секторах: транспорт і логістика (аеропорти, порти, логістичні центри, вокзали, дороги), міська інфраструктура (громадський транспорт, централізоване теплопостачання, відходи та водопостачання), соціальна інфраструктура (школи та дитячі садки, доступне житло, лікарні), енергетика (розподіл електроенергії, накопичувальні батареї).

IFC координуватиме свою роботу з Міжнародним банком реконструкції та розвитку (МБРР), Багатостороннім агентством з гарантій інвестицій (MIGA), а також з іншими фінансовими установами розвитку (DFI).

Крім того, вже в листопаді цього року IFC планує подати пакет допомоги Україні на затвердження Ради директорів Світового банку. Пакет включатиме 1 мільярд доларів у вигляді фінансування, прямого кредитування, фінансових гарантій та інструментів фінансування торгівлі.

«Уряд України докладає максимум зусиль для відбудови економіки України та створення нової, сучасної, процвітаючої країни» – зазначила директор Департаменту інвестицій Міністерства економіки України, пані Юлія Скубак.

Пан Олексій Вавохін, спеціаліст з питань розвитку та координації в Офісі постійного координатора ООН в Україні, розповів про підтримку ОНН в процесах відновлення країни та підкреслив важливість сталості цього процесу. ДПП є одним із інструментів ефективного відновлення, в т. ч. для секторів, які найбільше постраждали від впливу війни. Пан Олексій Вавохін також підкреслив важливість дотримання принципів відновлювати «краще, ніж було» (англ. “build-back-better”) та дотримання Керівних принципів державно-приватних партнерств на користь досягнення ЦСР ООН.

Друга панельна дискусія «Цифрова трансформація: як можна покращити життєвий цикл ДПП для реалізації проектів ДПП на користь досягнення ЦСР?» була присвячена обговоренню того, як впровадження цифрових рішень і технологій може підвищити ефективність, ефективність і сталість проектів ДПП на коирсть досягнення ЦСР.

Зокрема, учасники досліджували можливості вдосконалення кожного етапу життєвого циклу ДПП за допомогою даних, інформаційних технологій та інших цифрових підходів. Було також обговорено, як досягти цифрової трансформації в країнах і містах та сприяти розвитку стійких цифрових екосистем через ДПП на користь досягнення ЦСР.

2 грудня відбувся загальний сегмент сесії із важливими обговореннями та рішеннями щодо програми ДПП ЄЕС, у тому числі щодо майбутньої роботи.

В ході панельної дискусії «Робота Відділу економічного співробітництва та торгівлі (ECTD) та результати щодо інфраструктури та фінансування переходу до економіки замкнутого циклу»було представлено та обговорено три документи, підготовлені ECTD як внесок у наскрізну тему 69-ї сесії Комісії ЄЕК у 2021 році, а саме:

(i) Політичний документ щодо фінансування економіки замкнутого циклу та сталого використання природних ресурсів.

(ii) Керівні принципи з просування економіки замкнутого циклу в державно-приватних партнерствах на користь досягнення ЦСР ОНН.

(iii) Керівні принципи державно-приватних партнерств на користь досягнення ЦСР в проектах з перетворення відходів на енергію для неутилізованих відходів: шляхи переходу до економіки замкнутого циклу.

Робоча група обговорила пропозиції щодо подальшої роботи й Плану реалізації на 2022-2023 роки, а також рекомендації Комісії ЄС щодо використання державно-приватного партнерства в рамках запобігання та боротьби з відмиванням грошей і фінансуванням тероризму.

__________________________________________

Довідково:

Рішення Комитету з інновацій, конкурентоспроможності та ДПП ЄЕК ООН (UNECE), прийняте на його п’ятнадцятій сесії 25–27 травня 2022 року: 

щодо подальшого використання назви «ДПП на користь людей для досягнення ЦСР» (англ. People-first PPPs for the SDGs) Комітет прийняв до відома результати інформаційних консультацій, проведених із зацікавленими делегаціями з цього питання після п’ятої сесії Робочої групи з ДПП у листопаді 2021 року, та ухвалив

i. змінити назву на «ДПП на користь досягнення ЦСР» (англ. PPPs for the SDGs); і

ii. поступово перевидавати документи, схвалені та прийняті Комітетом та Робочою групою з питань ДПП.