Концесія спеціалізованого морського порту “Ольвія”

Концесія спеціалізованого морського порту “Ольвія”

Спеціалізований морський порт “Ольвія” задовольняє потреби в перевантаженні різноманітних вантажів, в основному зосереджуючись на зернових та будівельних матеріалах, на які у 2018 році припало близько 80% загального обсягу перероблених вантажів.

Порт “Ольвія” розташований поблизу найбільших у регіоні виробників металургійної та сільськогосподарської продукції (пшениці, кукурудзи, соняшнику).

Основні технічні характеристики

Площа території150 га
Кількість складів для зберігання генеральних вантажів2
Відкриті склади20
Існуючі причали7, загальною довжиною 1500 м
Максимальна глибина10,3 м
Крани22
Буксири3
Перевантажувальна техніка100+ одиниць
Транспорт 27 одиниць
СполученняЗалізничне та автодорожнє
Джерело: https://www.facebook.com/OlviaSeaPortAuthority/

Проект концесії

Об’єктом концесії є цілісний майновий комплекс, що включає майно ДП “Стивідорна компанія “Ольвія”, ДП “Адміністрація морських портів України”, а також об’єкти, спеціально збудовані відповідно до умов концесійного договору.

Майно, передане концесіонеру у складі об’єкта концесії, залишається у державній власності та після завершення терміну дії концесійного договору передається державі з усіма об’єктами, побудованими або модернізованими інвестором за період роботи. 

Проект концесії готувався командою Міністерства інфраструктури та проектним офісом SPILNO, за підтримки міжнародних фінансових організацій.

До підготовки проекту були залучені Європейський Банк Реконструкції та Розвитку (EBRD) та Міжнародна фінансова корпорація (IFC). Наприкінці 2017 року відбулось підписання меморандуму про співпрацю між Міністерством інфраструктури України та  IFC, а також угоди між ДП “АМПУ” та EBRD щодо подальшої підготовки техніко-економічного обґрунтування (ТЕО) пілотних проектів концесії портів “Ольвія” та “Херсон”. У лютому 2018 року, за підтримки EBRD, було відібрано консорціум міжнародних консультантів для розробки ТЕО та підготовки тендерної документації для обох проектів.

Термін концесії – 35 років.

Результати концесійного конкурсу

Переможцем концесійного конкурсу стала компанія QTerminals – один з провідних портовий операторів Держави Катар. 20 серпня 2020 було укладено договір концесії, шляхом онлайн підписання документу. QTerminals досвідчений оператор, який управляє найбільшим торговим портом Катару – Хамад, вартістю понад 7 млрд доларів. Компанія була заснована Мвані Катар (51% акцій) та Мілаха (49% акцій).

Залучені інвестиції

Згідно з Концесійним договором, QTerminals Olvia інвестує в розвиток порту близько 3,4 млрд грн. Майже половина цих коштів буде спрямована на розбудову порту вже у найближчі 3,5 роки. Це є однією з найбільших прямих іноземних інвестицій у портову галузь України за останні 30 років.

Крім того, щонайменше 80 млн грн буде інвестовано в інфраструктуру Миколаєва.

Роботи з модернізації, які проводитиме QTerminals будуть спрямовані на підтримку діяльності порту та підвищенню рівня пов’язаних з ним навігаційних і логістичних служб, тим самим підвищуючи оперативність порту.

Проект дозволить:

  • будівництво нових об’єктів нерухомості на території підприємства, які охоплюють, у тому числі, але не виключно: зерновий термінал або універсальний перевантажувальний комплекс проектною потужністю 2 млн тонн зернових вантажів на рік та інфраструктурні/промислові об’єкти нерухомості у північній частині порту;
  • державі отримувати щорічний концесійний платіж у розмірі щонайменше 80 млн грн з урахуванням індексації та 0,75% від чистого доходу концесіонера. Це у 16 разів більше, ніж прибуток порту за 2019 рік.

Концесіонер забов’язується забезпечити мінімальний обсяг перевалки вантажів не менше 2,55 млн тонн на рік від шостого року з дати початку концесії до 2029-го та не менше 2,83 млн тонн на рік після 2030 року.

Соціальні положення договору

Концесіонер забов’язується:

  • перевести всіх працівників ДП “СК “Ольвія” та частину працівників ДП “АМПУ”, не допускаючи їх звільнення;
  • протягом перших 3-х років з моменту прийняття працівників концесіонером на роботу не допускати зниження їх заробітної плати;
  • укласти новий колективний договір з первинною профспілковою організацією строком на 5 років;
  • провести екологічну та соціальну оцінку проекту, впровадити та підтримувати функціонування системи екологічного і соціального менеджменту.
Джерело: https://www.facebook.com/OlviaSeaPortAuthority/

У 2021 році Мінінфраструктури звернулось до Мінекономіки щоб залучити Агенцію ДПП до роботи над підвищенням інституціональної спроможності концесієдавців та надання їм консультацій щодо моніторингу та виконання концесійних угод щодо проектів у морських торгівельних портах «Ольвія» та «Херсон». Для цього Агенція ДПП спільно з Міжнародною фінансовою корпорацією (IFC) в рамках угоди від 16 липня 2021 року за технічної допомоги Консультативного комітету з державно-приватних інфраструктурних проектів (Public-Private Infrastructure Advisory Facility; PPIAF) залучили радників для допомоги Мінінфраструктури та ДП «АМПУ» у перехідному періоді та процесі управління концесійними договорами.

1 грудня 2021 року завершена передача цілісного майнового комплексу ДП «Стивідорна компанія «Ольвія» та відповідного майна ДП «АМПУ» у концесію ТОВ «QTerminals Ольвія» на 35 років.

port olvia
Етапи проекту
Етап 1
Поточний етап
Ідентифікація проекту
Етап 2
Поточний етап
Концептуальна записка
Етап 3
Поточний етап
ТЕО
Етап 4
Поточний етап
Проведення конкурсу
Етап 5
Поточний етап
Перехідний період
Етап 6
Поточний етап
Впровадження проекту