Представники Агенції ДПП взяли участь у 7ій сесії Робочої Групи з питань ДПП Комітету з інновацій, конкурентоспроможності та ДПП ЄЕК ООН (UNECE)

Опубліковано: 05.12.2023
Категорія: Новини ДПП

30 листопада та 1 грудня в Палаці Націй в Женеві (Швейцарія) та онлайн пройшла сьома сесія Робочої Групи з питань ДПП Комітету з інновацій, конкурентоспроможності та ДПП ЄЕК ООН (англ. UNECE)

Робоча Група з питань державно-приватного партнерства (ДПП) це міжурядова інституція започаткована в 2016 році з метою об’єднати більш ніж 3000 експертів з державного та приватного секторів, громадських та міжнародних організацій. Робоча група забезпечує платформу для різних думок щодо державно-приватного партнерства від усіх груп зацікавлених сторін.

На півдорозі до 2030 року прогрес у досягненні Цілей сталого розвитку (ЦСР) зупинився, а в деяких випадках навіть пішов назад. Інвестиції в ключові сектори інфраструктури та цифрову трансформацію залишаються вкрай важливими для побудови сильніших і більш рівноправних економік, суспільств і систем, які можуть підтримувати людей і робити внесок у розвиток планети. 

Державно-приватне партнерство (ДПП) має потенціал для розблокування приватного капіталу в таку необхідну інфраструктуру та надання публічних послуг. Підхід «ДПП для досягнення ЦСР» (англ. PPPs for the SDGs), який просуває ЄЕК, гарантує, що проекти ДПП від задуму до впровадження сприятимуть трьом стовпам сталого розвитку та забезпечать «цінність для людей» і «цінність для планети». 

Для сприяння впровадженню ДПП та інфраструктурних проектів, узгоджених із ЦСР, програма ДПП ЄЕК розробляє нормативні керівництва з політичними рекомендаціями та надає державам-членам послуги з розбудови потенціалу, орієнтовані на попит, та політичні консультативні послуги.

З огляду на це, цілями сесії було:

  • Поглибити знання про внесок цифрових і зелених технологій у ДПП програми сталого відновлення та реконструкції; 
  • Висвітлити важливість залучення зацікавлених сторін та гендерної рівності в ДПП та інфраструктурних проектах; та 
  • Переглянути вплив нормативних інструментів, керівних принципів та діяльності ЄЕК з розбудови потенціалу щодо ДПП та намітити шлях майбутньої роботи Робочої групи.

Обговорення політики 30 листопада 2023 року було організовано у вигляді серії панельних дискусій щодо прискорення цифрової та зеленої трансформації, сприяння розширенню прав і можливостей жінок, залученню зацікавлених сторін в ДПП та інфраструктурних проектах на підтримку ЦСР.

Сесія 1 була зосереджена на шляхах інтеграції цифрової та зеленої трансформації в економічне відновлення та відбудову, обговорюватиме використання методики ЄЕК PIERS як інструменту для залучення фінансування в сталі ДПП та інфраструктурні проекти, беручи до уваги інші багатосторонні платформи для сталої інфраструктури, включаючи SOURCE.

Учасники обговорення зосередили увагу на викликах і можливостях прискорення реалізації ДПП програм для сталого відновлення та відбудови. Зокрема, пан Річард Трелфолл, глобальний керівник з інфраструктури, уряду та охорони здоров’я KPMG, наголосив на актуальності питання прискорення проектів сталого відновлення та відбудови в контексті післявоєнного розвитку та подолання наслідків стихійних лих, у т.ч. за рахунок мобілізації приватного капіталу. Спікер безпосередньо звернув увагу на масштабні руйнування після землетрусу в  Туреччині та наслідки війни в Україні, що призвело до безповоротних руйнувань соціально-важливої інфраструктури.

«Всі ці катастрофи, змушують нас шукати ресурси для мінімізації наслідків та швидкого відновлення зруйнованих об’єктів, і ДПП може стати рушійним механізмом» – пан Річард Трелфолл, глобальний керівник з інфраструктури, уряду та охорони здоров’я KPMG.

Пані Доріс Шевальє, генеральний директор Infraboost (Франція) визначила наступні ключові аспекти, важливі при підготовці та реалізації ДПП та інфраструктурних проектів:

(1) залучення всіх зацікавлених сторін, врахування впливів інфраструктурних проектів на спільноту / населення, що стосується не тільки значних інфраструктурних проектів, а і невідкладних (англ. emergency) проектів;

(2) ідентифікація й оцінка всіх ризиків проектів;

(3) збереження певної гнучкості у договорах ДПП з метою збереження ефективності здійснення ДПП (зокрема проектів відновлення та відбудови);

(4) транспарентність / прозорість – перед усім річ йде про відкриту комунікацію між всіма зацікавленими сторонами.

Пан Саїд Заіді, старший директор в Уряді Альберти (Канада), підкреслив необхідність створення окремої державної інституції, яка займатиметься ДПП, її оснащення, розвитку компетенцій, у тому числі шляхом залучення додаткової експертизи від консультантів/радників для проектів відновлення та відбудови.

Пан Саїд Заїді також відзначав можливість внесення змін до правового регулювання, що будуть забезпечувати гнучкість саме у процесах, пов’язаних з підготовкою та запуском проектів сталого відновлення та відбудови в контексті післявоєнного розвитку та подолання наслідків стихійних лих. Водночас експерт наголошував, що такі зміни можуть передбачати певні виключення із загальної процедури, але в цілому така гнучкість не має стати нормою, і після стабілізації ситуації – в регуляторному полі слід повернутись до стандартних процедур.

При цьому модератор сесії Пан Жан-Патрік Марке (Всесвітній економічний форум) зауважив, що ступінь гнучкості може переглядатись впродовж впровадження проектів ДПП, враховуючи зміни, що відбуваються, у т.ч. пов’язані із впливом зовнішніх факторів.

Щодо залучення зацікавлених сторін в ДПП та інфраструктурних проектах на підтримку ЦСР, пан Саїд Заїді підкреслив необхідність здійснювати мапування всіх зацікавлених сторін, їх інтересів, сили впливу, що у подальшому дозволить розробити способи ефективної взаємодії з ними.

Щодо можливостей масштабування проектів ДПП, експерт відзначив важливість запровадження програмного підходу та необхідність пріоритезації проектів ДПП й відбору ключових пріоритетних проектів, у т.ч. з використанням Системи оцінки та рейтингу ДПП та інфраструктури ЄЕК ООН (англ. UNECE PPP and Infrastructure Evaluation and Rating System, PIERS). Водночас пан Саїд Заідіпідкреслив, що проекти із загальною вартістю більше 1,5 млрд доларів мають більш високі ризики, тому занадто “укрупняти” проекти не потрібно.

Пан Ніко Гачечіладзе, директор Агенції ДПП (Україна), акцентував увагу учасників обговорення на необхідності значних інвестицій для економічного відновлення та відбудови України. 

«У березні 2023 року Друга швидка оцінка збитків і потреб (RDNA2) визначила 411 мільярдів доларів інвестицій, необхідних для відновлення України. Інвестиції приватного сектору та можливість страхування інвестиційних проектів від воєнних ризиків сприятимуть економічному відновленню та більш стійкому майбутньому України» – пан Ніко Гачечіладзе, директор Агенції ДПП (Україна).

Сьогодні міжнародним приватним інвесторам пропонують різні типи страхування воєнних ризиків їхні національні експортно-кредитні агентства. Крім того, індивідуальне страхування від воєнних ризиків надають спеціалізовані організації, такі як Американська корпорація з фінансування міжнародного розвитку (DFC), яка готова страхувати українські інвестиції, або Багатостороннє агентство з гарантій інвестицій (MIGA) групи Світового банку. Уряд України також передбачає започаткування Європейським банком реконструкції та розвитку фонду страхування майнових ризиків.

22 листопада 2023 року Верховна Рада прийняла в цілому законопроект щодо страхування інвестицій в Україні від воєнних ризиків. Це дозволить українському Експортно-кредитному агентству (ЕКА) страхувати та перестрахувати інвестиції як міжнародних, так і українських компаній навіть під час воєнного стану.

Механізм державно-приватного партнерства може бути використаний як ефективний інструмент для відновлення української інфраструктури. 

«Наша мета – відновити за принципом «краще, було ніж» (англ. «Build Back Better») – концепція, яка тепер набула для нас нового та глибшого значення. Тому важливо, щоб наші ДПП узгоджувалися з Цілями сталого розвитку, сприяли економічній, екологічній та соціальній безпеці та сталості, а також були стійкими до змін. ДПП можуть бути важливим механізмом фінансування ЦСР для подолання інвестиційних прогалин шляхом мобілізації приватного фінансування для сталого розвитку інфраструктури та післявоєнного відновлення з використанням цифрових і зелених технологій» – пан Ніко Гачечіладзе, директор Агенції ДПП (Україна).

Уряд України та український народ цінують підтримку ЄЕК ООН, зокрема в умовах російської агресії. Згідно з рішенням Уряду України прискорити ДПП та інфраструктурні проекти на етапі відбудови, ЄЕК ООН розробила рекомендації, щоб допомогти державним службовцям в Україні краще зрозуміти, як можна гнучко застосовувати методологію PIERS, з кінцевою метою зацікавити та підвищити довіру інвесторів до проектів післявоєнної відбудови України. 

Перші пілотні проекти ДПП наразі вже проходять оцінку за допомогою методики ЄЕК ООН PIERS.

12 грудня 2023 року за підтримки ЄЕК ООН відбудеться навчальний захід для ключових зацікавлених сторін та потенційних ініціаторів проектів ДПП з публічного сектору в Україні, щоб обговорити, як оцінка проектів відбудови та відновлення з використанням PIRS сприятиме залученню інвесторів та підвищенню їх довіри.

Доктор Еюп Вурал Айдін, голова Стамбульського Центру передового досвіду ДПП (Туреччина), відзначив, що ЦСР або стійкий розвиток — це не тема майбутнього покоління, а й справа сьогодення. Оскільки сьогодні вікно можливостей для досягнення мети Паризької угоди (скоротити викиди парникових газів, що сприятиме обмеженню негативних наслідків імовірного глобального потепління) швидко закривається: останні вісім років були найтеплішими за всю історію спостережень у всьому світі, і критичний поріг у 1,5 °C для річних температур, ймовірно, буде перевищено дуже скоро.

«Більше 90% тих, хто загинув через екстремальні погодні явища протягом останніх півстоліття, жили в країнах, де сталося понад 70% зареєстрованих катастроф» – пан Еюп Вурал Айдін, голова Стамбульського Центр передового досвіду ДПП, Туреччина.

Частота природних і техногенних катастроф у всьому світі зростає. Для подолання їх наслідків потрібно розвивати партнерства, необхідно створювати фінансові інструменти для боротьби з наслідками після стихійного лиха («втручання та відновлення»), а також для забезпечення превентивних заходів з метою управління ризиками природних, техногенних катастроф до того, як вони реалізуються («пом’якшення наслідків і готовність»). Прикладом ефективної стратегії управління ризиками стихійних лих та ефективного впровадження державно-приватних партнерств для відбудови доктор Еюп Вурал Айдін навів програму комплексної відбудови району Мацумото в Кобе після великого землетрусу Ханшін-Аваджі в Японії, який стався у 1995 році.

Пані Стейсі Сінклер, партнер Fenwick Elliott LLP (Великобританія) розповідала про значимість цифровізації для прискорення проектів сталого відновлення та відбудови в контексті післявоєнного розвитку та подолання наслідків стихійних лих. При цьому вона підкреслила, що цифровізація не можлива без доступу та систематизації даних – відео даних, даних супутнікової інформації, баз даних проектів аналогів та ін. даних, що потрібні на різних етапах життєвого циклу проектів ДПП та інших інфраструктурних проектів. Для чого потрібно створювати  ефективні системи збору й моніторингу даних як на етапах підготовки, так і на етапах  реалізації проектів. Це можуть бути цифрові платформи, наприклад SOURCE (багатостороння платформа для підготовки та управління проектами сталого розвитку інфраструктури, ДПП), або інші інструменти для структурування й стандартизації даних.

Важливою подією першої сесії був запуск онлайн-платформи методики ЄЕК PIERS. Пан Джордж Катаподіс, голова Робочої групи з питань ДПП,  представив Систему оцінки та рейтингу ДПП та інфраструктури ЄЕК ООН (англ. UNECE PPP and Infrastructure Evaluation and Rating System, PIERS).

PIERS — це унікальна платформа для оцінки інфраструктурних проектів щодо ЦСР і ДПП за критеріями ЦСР. Простіше кажучи, оцінка гарантує, що проекти створюють «цінність для людей» і «цінність для планети», зосереджуючись на найбільш вразливих верствах світу. Інтегруючи міркування стійкості, сталості та кругової/циркулярної економіки, PIERS об’єднує п’ять бажаних результатів (англ. desirable outcomes) ДПП для досягнення ЦСР: доступ і справедливість; економічна ефективність і фіскальна сталість; екологічна стійкість і сталість; відтворюваність/тиражування; та залучення зацікавлених сторін. PIERS доступний безкоштовно в Інтернеті, щоб забезпечити ефективну самооцінку.

Методика PIERS була схвалена на засіданні Робочої групи з питань ДПП у 2021 році. На початку інструмент самооцінки був розроблений та доступний урядам та іншим зацікавленим сторонам в форматі Excel файлів. Для більшої зручності було вирішено розробити веб-версію цього інструменту (із дотриманням всіх необхідних протоколів кібер безпеки та інформаційної безпеки).

Нова онлайн-платформа доступна за посиланням https://piers.unece.org.

Окремо хочеться відзначити, що методика ЄЕК PIERS буде доступна також і на українській мові. 

Також секретаріат ЄЕК ООН вже працює над інтеграцією PIERS до платформи SOURCE.

«PIERS – це інструмент самооцінки, який дозволяє відповідальному спеціалісту (наприклад, співробітнику відділу ДПП, Агенції ДПП або Центру ДПП) на кожному етапі підготовки проектів ДПП (починаючи вже від етапу ідентифікації), відповідаючи на всі питання методики, виявити будь-які прогалини у підготовці проекту та вжити відповідні заходи для здійснення додаткових оцінок, досліджень, розрахунків тощо з метою якісної структуризації державно-приватних партнерств» – Пан Тоні Боннічі, ЄЕК ООН.

Сесія 2 була присвячена обговоренню внеску підходу ЄЕК «ДПП для досягнення ЦСР» (англ. PPPs for the SDGs) для розширення прав і можливостей жінок та покращення гендерної рівності. 

Жінки слабко представлені в галузі інфраструктури та, як правило, у виконанні важливих проектів. Їх відсутність негативно впливає на якість і кількість проектів, а також на відсутність гендерного аспекту при проектуванні інфраструктури та її впроваджені.

Підхід ЄЕК «ДПП для досягнення ЦСР» (англ. PPPs for the SDGs) рішуче виступає за гендерну рівність і розширення прав і можливостей жінок у ДПП та інфраструктурних проектах, пропонуючи п’ять бажаних результатів (англ. desirable outcomes), десять керівних принципів і методику ЄЕК PIERS. Ці інструменти забезпечують міцну основу для впровадження гендерного підходу в проекти ДПП, які сприяють досягненню ЦСР.

Пані Мехіта Фанні, менеджер ДПП в Європі Міжнародної фінансової корпорації (IFC), говорила про важливість врахування інтересів та потреб жінок у будь-якому проекті, для чого необхідно розбудовувати ефективну комунікацію; розробити рамкові умови для залучення зацікавлених сторін з урахуванням гендерних аспектів на різних етапах підготовки та реалізації проектів; зменшувати гендерний розрив у різних сфера (у т.ч. в практиці працевлаштування та залучення працівників до ланцюга постання).

Пан Нікітас Кастис, старший консультант і керуючий директор Mind2Innovate (Греція), підкреслив необхідність комплексного врахування всіх гендерних аспектів при плануванні інфраструктури як на етапах проектування й будівництва, так і при плануванні й організації надання суспільно значущих послуг для різних груп користувачів. При цьому Пан Педро Невес, генеральний директор Global Solutions (Португалія), загалом визначив необхідність переходу ДПП від концепції «один з видів/способів публічних закупівель» до концепції орієнтації на надання якісних суспільно значущих публічних послуг.

Модератор сесії – пані Седеф Явуз-Ноян, голова департаменту ДПП Офісу стратегії та бюджету Президентської адміністрації Турецької Республіки (Туреччина), відмітила, що результати сесії обов’язково будуть враховані й включені до запропонованого ЄЕК практичного посібника з ґендерної рівності та розширення прав і можливостей жінок у ДПП для досягнення ЦСР (англ. PPPs for the SDGs).

Сесія 3 була присвячена питанням оптимізації залучення зацікавлених сторін в проектах через підхід ЄЕК ОНН «ДПП для досягнення ЦСР» (англ. PPPs for the SDGs) для забезпечення ширшої соціальної участі, не залишаючи нікого осторонь та розглядаючи соціальні наслідки проектів від їх ідентифікації до реалізації, та як результат – для стимулювання сталого розвитку.

Залучення зацікавлених сторін є одним із п’яти бажаних результатів (англ. desirable outcomes) підходу ЄЕК «ДПП для досягнення ЦСР» (англ. PPPs for the SDGs). 

Під час обговорення Пані Петра Ферк з Інституту ДПП (Словенія) розповіла про важливість залучення зацікавлених сторін під час підготовки проектів ДПП, а також у подальшому протягом всього проектного життєвого циклу. Та окремо звернула увагу учасників обговорення на те, що брак залучення зацікавлених сторін та ефективної комунікації із різними групами зацікавлених сторін може навіть призвести до повної зупинки проекту.

Пан Санжар Болотов, директор Центру ДПП (Киргизстан), поділився досвідом створення механізму залучення всіх зацікавлених сторін для уникнення прийняття інвестиційних рішень «однією особою». Цей механізм у Киргизстані забезпечує транспарентність/прозорість процесів підготовки проектів та їх погодження.

Пан Девід Додд, президент Міжнародного центру сталої стійкості (Новий Орлеан), підкреслив важливість залучення кінцевих бенефіціарів на всіх етапах підготовки проекту, зокрема, наприклад, під час розробки технічних вимог до нового інфраструктурного об’єкту та показників результативності щодо надання публічних послуг. Пан Девід Додд навів приклад проекту ДПП для будівництва нового укріпленого житла для мешканців, що постраждали після урагану Катріна (англ. Hurricane Katrina) в США. При підготовці цього проекту ефективна комунікація з місцевим населенням дозволила структурувати ДПП таким чином, щоб врахувати інтереси кінцевих бенефіціарів при забезпеченні їх якісним новим постійним житлом.

Пані Аманда Льофен, генеральний директор Human Right 2 Water  (Великобританія), підкреслила, що важливими є залучення та комунікація з усіма групами зацікавлених сторін – як з кінцевими бенефіціарами (населення, отримувачі послуг), так і з тими, хто залучений до окремих етапів підготовки та реалізації проекту, а також з тими групами зацікавлених сторін, які вчиняють супротив проекту.

«Для успішних ДПП необхідно забезпечувати відкритість і прозорість інформації та результатів консультацій із зацікавленими сторонами. Важливо забезпечити наявність механізму роботи зі скаргами та відкритого діалогу щодо роботи зі скаргами» – пані Аманда Льофен, Генеральний директор Human Right 2 Water  (Великобританія).

Модератор сесії – пані Меліса Пенейкед, незалежний міжнародний консультант зі  сталої інфраструктури (Канада), відмітила, що результати сесії будуть враховані й включені до запропонованого ЄЕК практичного посібника з посилення залучення зацікавлених сторін в ДПП для досягнення ЦСР (англ. PPPs for the SDGs).

Завершальною подією цього дня була презентація публікації ЄЕК «Стандарт правової бази ДПП/концесій на користь досягнення Цілей сталого розвитку та його Супровідний посібник».

Метою цього Стандарту є встановлення правової бази для «ДПП для досягнення ЦСР» (англ. PPPs for the SDGs) і договорів, включаючи правила та процедури, що регулюють їх відбір, підготовку, оцінку, закупівлю та реалізацію, договірні принципи та інституційні механізми, що застосовуються до них, а також сприяння впорядкованому та скоординованому забезпеченню ДПП. Цей Стандарт застосовується до державно-приватних партнерств, з особливим наголосом на тих, які базуються на підході «ДПП для досягнення ЦСР» (англ. PPPs for the SDGs). Супровідний посібник є допоміжним коментарем до Стандарту та містить додаткове пояснення тексту Стандарту, написане неюридичною мовою, яке водночас не намагається розглянути чи повторно викласти кожне положення Стандарту.

1 грудня відбувся загальний сегмент сесії з обговореннями та рішеннями щодо програми ДПП ЄЕК, включаючи майбутню роботу.

За результатами огляду роботи з часу 6ої сесії Робочої групи з питань державно-приватного партнерства 1-2 грудня 2022 року були затверджені важливі розроблені ЄЕК ООН нормативні керівництва та стандарти з політичними рекомендаціями:

Керівники редакційних груп прозвітували про стан роботи над новими практичними посібниками щодо ДПП, запущеними у 2023 році:

(i) Поліпшення реалізації ДПП шляхом цифрової трансформації протягом життєвого циклу проекту на підтримку ЦСР

(ii) ДПП у цифровій інфраструктурі: діагностика в охороні здоров’я (телемедицина) та інші цифрові публічні послуги

(iii) Зелені та сталі закупівлі ДПП для досягнення ЦСР

(iv) Стан ДПП та фінансування інфраструктури до 2030 року

(v) Плюси та мінуси спрощення та прискорення реалізації проектів ДПП для досягнення ЦСР для сталого економічного відновлення та відбудови

Учасники 7ої сесії Робочої Групи з питань ДПП заслухали короткі виступи щодо майбутньої роботи, яка розпочнеться у 2024 році

(i) Практичний посібник із посилення залучення зацікавлених сторін в ДПП для досягнення ЦСР

(iі) Практичний посібник із просування гендерної рівності та розширення прав і можливостей жінок через ДПП для досягнення ЦСР 

(iii) Стандарт щодо проектів ДПП на підтримку ЦСР з автономної відновлюваної енергетики 

(iv) Просування кліматично стійких ДПП та інфраструктурних проектів на підтримку ЦСР 

Термін повноважень членів Бюро закінчувався наприкінці цієї сьомої сесії, тому було обрано новий склад Бюро відповідно до Правил процедури Робочої групи (на дворічний термін повноважень). Новим головою Робочої групи з питань ДПП обрано Саїда Заїді, старшого директора в Уряді Альберти (Канада).